Tramstation
Een zeldzame foto van het tramstation met stoomlocomotief er net voor (waarschijnlijk de loc808). Je ziet ook goed de sporen van de stoomtram die een breedte hadden van 1,435 meter exact dezelfde breedte zoals deze waarop de treinen van de Belgische Spoorwegen reden (bijgevolg konden goederenwagons voor het transport van druiven, mest en steenkool van Groenendaal tot Overijse gebracht worden zonder overladen). Dit was vrij uitzonderlijk in België op dat moment. De tramlijn Groenendaal Overijse werd ingehuldigd op 15 juli 1894, De totale lengte van de tramlijn bedroeg 6.390 meter bij de start. Later had ze in 1896 een lengte van 6.710 meter en omvatte zeven haltes : Overijse, Zorgvliet, Zavelenborre, Vlierbeek, Hoeilaart Dumberg en Groenendaal. Het reizigersverkeer kende een behoorlijk succes met dagelijks 12 verbindingen in de zomer en 11 in de winter. Het goederenvervoer kende zijn hoogtepunt in de gouden jaren van de druiventeelt (1926-1928): per jaar werden 110.000 ton steenkool, 37.000 ton mest en 11 miljoen kilo druiven vervoerd. Ook kleine industrieën te Hoeilaart sloten zich rechtstreeks aan op het spoor zoals de electriciteitscentrale op de Dumberg), Gieterij Desbeck, gieterij Vlasselaer, gieterij Merst (nabij de huidige drukkerij de Serrist), het serre bedrijf van Hippolyte Lauwers en tenslotte de Zagerij Mariën). Achteraan rechts de electriciteitscentrale) op het Lindeke-Koldam. Omdat men sneller met de bus in Brussel kwam dan met de tram, liep het reizigers vervoer snel terug en met een ererit op 13 april 1957 voor de Koninklijke Belgische vereniging der Vrienden Van het Spoor werd er een definitief punt achter gezet. Het goederenvervoer bleef echter bestaan en de laatste diesellocomotief ART500 verliet op 16 januari 1968 Hoeilaart met bestemming Willebroek. De sporen werden opgebroken en maakten plaats voor het huidige fietspad dat nog steeds voor een groot deel de oude bedding van de tram volgt. Voor een beeld van de stoomtram klik op de YouTube link.